ضرورت ایفای نقش متفاوت دانش‌بنیان‌ها در صنعت بیمه

داریوش محمدی، نایب رئیس هیات مدیره بیمه ایران در یادداشتی در فرکانس بیمه به بررسی ابعاد مختلف فعالیت دانش‌بنیان‌ها در صنعت بیمه پرداخت.

داریوش محمدی، نایب رئیس هیئت مدیره بیمه ایران
داریوش محمدی، نایب رئیس هیئت مدیره بیمه ایران

به گزارش فرکانس بیمه، داریوش محمدی، نایب رئیس هیات مدیره بیمه ایران در یادداشتی با عنوان «ضرورت ایفای نقش متفاوت دانش‌بنیان‌ها در صنعت بیمه» در پایگاه خبری فرکانس بیمه نوشت:

چندسالی است که از ورود دانش بنیان‌ها به صنعت بیمه می گذرد؛ در این مدت ورود بازیگران جدید و اضافه شدن آنها به اکوسیستم سنتی این صنعت، مشخصا در حوزه صدور و فروش بیمه‌نامه‌ها صورت گرفته است. به نظر می‌رسد منافع در دسترس و سهولت تطبیق پذیری فرآیندهای فروش بیمه نامه با تکنولوژی‌های بکارگرفته شده توسط این شرکت‌ها در نحوه ورود و هدف‌گذاری بازار مدنظر آنها تاثیر داشته است.

با حضور دانش بنیان‌ها در حوزه فروش، دسترسی بیمه گذاران به خدمات شرکت‌های بیمه در این حوزه از حالت سنتی خارج شد، لیکن بررسی‌ها نشان داد که فروش شرکت‌های بیمه از محل فروش بازیگران جدید صنعت، به پنج درصد هم نرسیده است و دانش بنیان‌ها برای ایفای نقش جدی در حوزه صدور و فروش راهی طولانی دارند. بنظر نگارنده در تحلیل و مطالعات بازار بیمه توسط دانش بنیان‌ها، موضوعات زیر مورد توجه قرار نگرفته اند:

۱- محصولات بیمه ای، مشابه کالاها و خدمات دیگر صنایع نیستند که صرفا خریداری شوند بلکه با توجه به مقوله ریسک و پوشش، در بسیاری موارد نیازمند توجیه و تبیین توسط فروشنده های متخصص هستند.

۲- شروع خدمات بیمه‌ای توسط شرکت‌های بیمه از صدور بیمه نامه آغاز و به پرداخت خسارت ختم می‌شود. اینکه استارت آپ‌ها در صنعت بیمه بجای تمرکز برمقصد بر مبدأ تمرکز کردند جای تامل جدی دارد. به باور نگارنده، در زنجیره ارزش خدمات بیمه ای، تمرکز بر حلقه انتهایی(حوزه خدمت‌رسانی و‌ خسارت)، از سوی دانش بنیان‌ها سخت و مشکل بوده و نیاز به صرف انرژی و تمرکز و تخصص بیشتری داشته و جلب رضایت ذینفعان در این حوزه بسیار پیچیده‌تر از حوزه صدور است، به همین دلیل تقریبا تمرکز دانش‌بنیان‌ها بر حلقه های آغازین(حوزه صدور) بوده است تا حوزه خدمت‌رسانی(خسارت).

۳- شرکت بیمه وظیفه پوشش ریسک، نماینده وظیفه فروش و ارائه خدمات مشاوره و استارتاپ وظیفه تسهیل دسترسی ذینفع به خدمات را برعهده دارد. تلاش دانش بنیان‌ها برای ایفای وظیفه یا نقش دیگری بدون توجه به ماموریت ذاتی خویش خطای استراتژیک است.

در کشور ما بسیاری از صنایع همزمان با فضای کسب و‌کار بین المللی یا با اندکی تاخیر با حضور دانش بنیان‌ها متحول و تحول اساسی و شگرفی در نحوه ارائه خدمات آنها ایجاد شده است. از صنعت حمل و نقل درون شهری بعنوان یک الگوی موفق می توان نام برد. مهم‌ترین دلیل موفقیت دانش‌بنیان‌ها در صنعت حمل و‌نقل، تمرکز آنها بر بهبود کیفیت ارائه خدمات به مصرف کننده نهایی است. همانند بسیاری از صنایع، صنعت بیمه نیز نیاز به تغییرات اساسی و بنیادین برای عقب نماندن از قافله تحولات عصر جدید دارد.اما، آیا براستی حضور دانش بنیان‌ها در صنعت بیمه همانند صنایع دیگر موفقیت آمیز بوده و دسترسی مردم به خدمات باکیفیت بیمه ای را در حوزه های مختلف(فروش-خسارت) تسهیل نموده است؟

همانگونه که در سطور بالا بیان شد تحول در دسترسی بیمه گذاران به خدمات فروش بیمه نامه غیرقابل انکار است هرچند نقدهای جدی نیز در این حوزه وجود دارد، لیکن کارنامه دانش بنیان‌ها در حوزه تسهیل ارائه خدمات به بیمه گذاران در حوزه خسارت حتی درمقایسه با حوزه فروش قابل دفاع نیست.

بیمه‌گذاران همانند دهه های گذشته کماکان برای دریافت خسارت به شعب شرکت‌های بیمه مراجعه می کنند. حتی در حوزه ارزیابی و کارشناسی خسارت نیز تحرک درخوری از دانش بنیان‌ها مشاهده نمی شود. پیش بینی می شود تمرکز دانش‌بنیان‌ها بر ارائه خدمات متمایز و جدید در حوزه خسارت(اعلام، بازدید، ارزیابی و پرداخت خسارت) به عنوان محرکی مطمئن، کل زنجیره ذینفعان را متاثر نماید، به این معنی که نماینده شرکت بیمه بخاطر افزایش رضایت مشتریان از خدمات شرکت، می تواند فروش های بیشتری داشته باشد و با افزایش فروش، شرکت بیمه سود بیشتری را برای سهامدارانش رقم بزند.

از سوی دیگر ورود دانش بنیان‌ها به حوزه خسارت و بکارگیری روش‌های فناورانه و نوین در این حوزه، می تواند به شکل ملموسی خسارت‌های غیر واقعی و متقلبانه را کاهش داده و شرکت بیمه را متنفع سازد.

با وجود گستردگی استفاده از  فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، خسارت‌های متقلبانه کماکان بخش قابل اعتنایی از خسارت صنعت را به خود اختصاص می دهند و حضور اثربخش دانش بنیان‌ها می تواند تاحدود زیادی از دغدغه شرکت‌های بیمه بکاهد. حال که به مناسبت شکل گیری نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۲، فعالان صنعت بیمه مجال یافته اند خدمات خود به عموم ذینفعان صنعت را به نمایش بگذارند، شایسته است دانش بنیان‌های فعال در صنعت بیمه، حضور تاثیرگذار خود را بازتعریف و عرصه جدیدی از نقش شرکت‌های بیمه در افزایش آرامش آحاد جامعه ایران اسلامی مان را رقم بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا