خاندوزی خبر داد: تشکیل ستاد مشترک بین حوزه علمیه و شبکه بیمه کشور

وزیر اقتصاد از تشکیل ستاد مشترک بین حوزه علمیه و شبکه بیمه کشور خبر داد.

به گزارش فرکانس بیمه، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از طرح‌ها و محصولات جدید بیمه‌ای و مرکز نوآوری صنعت بیمه که ظهر امروز برگزار شد، عنوان کرد: به طور مشخص در حوزه آموزه های شرعی فعالیت های بسیار خوبی در مجمع عمومی بیمه مرکزی صورت گرفته است، بر همین اساس رسما مصوب شد تا شورای فقهی بیمه مرکزی در سال ۱۴۰۱ به عنوان اولین سال فعالیت خود آغاز به کار کند. به همین منظور یک ستاد همکاری های مشترک مابین حوزه علمیه و خانواده وزارت اقتصاد و دارایی از جمله شبکه بیمه ای کشور فعال شده و امیدوار هستیم دستاورد های این ستاد به مرور بیشتر نمایان شود و مثرثمر واقع شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر روی فعالیت شرکت های دانش بنیان افزود: کشور ما باید در زمینه پوشش بیمه ای شرکت های که به طور خاص در حوزه بیمه فناوری های نو که معمولا ریسک های بالایی دارند، پویایی بیشتری داشته باشد.

خاندوزی گفت: شروع سال جدید و آغاز برنامه هفتم توسعه، بهانه بسیار خوبی است تا دستورالعمل های مشترک پنج سال آینده را به اجماع برسانیم و بر اساس آنها و در آن مسیر به پیش برویم.

وزیر اقتصاد افزود: متاسفانه نوع برنامه ریزی صورت گرفته در برنامه ششم توسعه با میزان تحقق آن بسیار فاصله داشت، نرخ رشد پیش بینی شده در برنامه ششم ۸ درصد بود اما در عمل شاهد رشد  ۰.۰۲ درصدی بودیم.

وی با اشاره به رشد نقدینگی ۱۷ درصدی پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه گفت: علی رغم پیش بینی های صورت گرفته در این شاخصه به صورت سالانه شاهد رشد ۳۰ درصدی بودیم. در همین راستا ۲۱ درصد سالانه افزایش سرمایه گذاری وجود داشت و منفی سه دهم درصد نیز میزان رشد سرمایه گذاری متوسط در سال های برنامه ششم بوده است.

خاندوزی اظهار کرد: بر همین اساس مقرر بود تا ۲.۸ درصد از نرخ رشد اقتصادی کشور از محل رشد بهره وری حاصل شود اما عملکرد تحقق یافته در این شاخصه باز هم نزدیک به صفر و در اصل منفی نیم درصد بوده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: ما در آستانه تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه باید از گذشته ها عبرت بیاموزیم و اهداف واقعی و هم لوازم تحقق آن اهداف را مد نظر داشته باشیم. برنامه بزرگ داشتن بدون تحقق پیش زمینه های آن بسیار عبث است. کار با آروز پیش نمی رود. ما در اجرا و عملی کردن مقدمات لازم برای رشد و توسعه اقتصادی به منظور کنترل تورم، نرخ بیکاری و سایر شاخصه های اقتصادی برنامه هفتم را در پیش رو داریم.

وی اظهار کرد: برای صنعت بیمه باید چند محور اساسی را مد نظر قرار داد و برای آنها برنامه ریزی کرد. محور تکافل یکی از این برنامه ها محسوب می شود. متاسفانه در این زمینه عقب ماندگی های بسیاری وجود دارد. البته در کشور ما نیز در زمینه محصولات حوزه تکافل حدود ۱۵ سال انباشت دانش وجود دارد که این فرآیند قابل تقدیر است.

خاندوزی گفت: متاسفانه علی رغم این میزان انباشت دانش در زمینه تحقق عملیاتی این محصولات از سایر کشورهای دنیا بسیار عقب ماندیم. البته در این زمان به تولید محصول رسیده ایم و این مسئله را باید گام نخست در نظر بگیریم و تلاش کنیم عقب ماندگی های پیشین را جبران کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه عدم تقارن و شکاف میان انباشت دانش و تحقق عملی در کشور ما یک امر بدیهی و رایج اقتصادی محسوب می شود، گفت:  یکی از موارد نارضایتی نخبگان ما در کشور این است که از ظرفیت دانش انباشته برای گره گشایی، سیاست گذاری و برنامه ریزی مسائل اقتصادی استفاده نمی کنیم. به طور حتم به هر میزان که بتوان کمک کرد تا این شکاف کاهش پیدا کند در نظام اداره اقتصاد و مدیریت و تمشیت امور واقعی و کیفیت تصمیم گیری موفق تر عمل خواهیم کرد و می توانیم ادعا کنیم فاصله دو بخش بین القوه و بالفعل را کاهش داده ایم.

وی تصریح کرد: اگر حوزه عمل و اجرا در زمینه سیاست گذاری های کلان کشور همچنان فاصله زیادی داشته باشد، ثمره آن این خواهد بود که جامعه نخبگان از نقش آفرینی در سیاست های کلان ناامید خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا