وضعیت بیمه های زندگی در ایران چگونه است؟

ضریب نفوذ بیمه های زندگی در ایران زیر 15درصد است، در حالی که این نسبت در کشورهای توسعه یافته بین 46 تا 50 درصد است

insurancefrequency
بیمه زندگی

به گزارش فرکانس بیمه، ضریب نفوذ بیمه های زندگی در ایران با سایر کشورهای توسعه یافته فاصله معناداری دارد. به طوری که به گفته رئیس کل بیمه مرکزی بیمه نامه های زندگی در کشورهای توسعه یافته بین ۴۶ تا ۵۰ درصد از پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل می‌دهند اما در ایران این رقم زیر ۱۵ درصد است.

بیمه های زندگی همانطور که از عنوان آن پیدا است برای ایمن کردن زیست افراد در طول دوران حیات آنها طراحی شده است.

طبیعی است که انسان او نمی توانند تا آخر عمر خود کار کنند و درآمد داشته باشند، آنها بعد از حدود ۳۰ تا ۴۰ سال کار کردن به دوران سالمندی و ناتوانی پا می گذارند. از طرفی افراد در طول دوران کاری خود ممکن است دچار بیماری یا ناتوانی هایی شوند. بیمه های زندگی بر اساس این سازوکار طبیعی حاکم بر امور انسانی طراحی شده اند.

در کشور ما امور مربوط به بیمه زندگی را نهادهای عمومی(نه دولتی) با عنوان سازمان تامین اجتماعی یا صندوق های بازنشستگی مختلف بر عهده گرفته اند.

اما از آنجایی که این نهادها خصوصی نیستند و مدیریت آنها به شکل عمومی انجام می شود، نمی توانند از منابع در اختیار خود حداکثر استفاده را داشته باشند. ضمن اینکه این صندوق ها بر اساس قوانین موجود، موارد محدودی را می توانند پوشش دهند.

بیمه های زندگی شرکت های خصوصی می توانند جایگزین مناسبی برای این نوع از صندوق ها باشند. البته طبق قوانین کار همه کسانی که در استخدام یک کارفرما هستند باید تحت پوشش بیمه های اجتماعی قرار بگیرند. بر این اساس بیمه های زندگی در ایران برای این دسته از کارکنان می تواند به صورت مکمل مورد استفاده قرار گیرد.

همین اجباری بودن استفاده از پوشش بیمه های عمومی باعث شده تا ضریب نفوذ بیمه های خصوصی در حوزه بیمه زندگی پایین تر از معیارهای جهانی باشد.

در همین باره رئیس کل بیمه مرکزی در مصاحبه ای گفته است که فعالیت گسترده صندوق‌های بازنشستگی اجباری نظیر تامین اجتماعی و همچنین صندوق های کشوری و لشکری احساس نیاز مردم به تهیه بیمه نامه های زندگی را کاهش داده که با توجه به ماهیت متفاوت این دو عرصه، فرهنگسازی در این خصوص یک ضرورت آشکار است.

غلامرضا سلیمانی همچنین گفت: نهادهای دیگری نظیر صندوق بیمه کشاورزی و شرکت بیمه آتیه سازان حافظ و چند ارگان دیگر هم در امر بیمه‌گری فعالیت می‌کنند که با تجمیع این آمار می توانیم ادعا کنیم که روند توسعه بیمه از شتاب مناسبی برخوردار است.

وی اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته نهادی به نام صندوق های اجباری وجود ندارد؛ برای همین هم مردم آن کشورها تلاش می‌کنند با تهیه بیمه‌نامه‌های مختلف زندگی، امنیت مالی و اطمینان از آینده خود را تضمین کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: اگر ظرفیت های فوق العاده بیمه های زندگی برای همه مردم تبیین شود حتما از استقبال خوبی بهره مند خواهد شد.

سلیمانی با اشاره به افزایش آگاهی مردم نسبت به موضوه تامین آتیه و همچنین پوشش های درمانی مرتبط با آن، اظهار کرد: نه تنها درخواست بازخرید ها کاهش یافته بلکه در چند ماه اخیر آمار فروش این نوع بیمه نامه ها روند صعودی داشته باشد.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین از افزایش سی و هفت درصدی استقبال مردم از بیمه نامه های زندگی در یازده ماهه گذشته خبر داد.

فرشاد بیرانوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا