تناقضات عجیب در خسارت شرکت طبیعت سبز به بیمه گری بیمه دانا

یکی از عجیب‌ترین موضوعات در ارتباط با آتشسوزی شرکت طبیعت به بیمه‌گری بیمه دانا، ارقام متناقض اعلام شده درباره میزان خسارت وارد شده به این شرکت است.

آتشسوزی طبیعت بیمه دانا
آتشسوزی طبیعت بیمه دانا

به گزارش فرکانس بیمه، اولین مبلغ اعلام شده به عنوان خسارت آتشسوزی در شرکت مواد غذایی طبیعت از سوی سیامک سلیمانی، فرماندار زرندیه(شهری در استان اراک که کارخانه آنجا قرار دارد) صورت گرفت. جدای از اینکه تخمین خسارت در حوزه تخصص یا اساسا وظایف فرمانداری هست یا نه، او این مبلغ را در گفتگو با ایسنا ۵هزار میلیارد تومان ارزیابی کرد.

بعد از او مهدی شانه‌ساز، مدیر مارکتینگ شهرک صنعتی واحد تولیدی طبیعت زرندیه در عصر همان روز(۲۸ مهرماه) در گفتگو با خبرگزاری مهر همین رقم را تکرار کرد و گفت: در پی این حادثه خسارت مالی اولیه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در نظرگرفته شده است.

۲۳۰۰ میلیارد تومان کاهش برآورد خسارت در یک ماه!

 حالا اما بعد از گذشت حدود یک ماه از بروز این خسارت محمد مختاریانی، مدیر عامل شرکت طبیعت در خبری که در خبرگزاری فارس منتشر شده میزان خسارت وارد شده به این شرکت را نه ۵هزار میلیارد تومان بلکه ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

در مقابل فرامرز خجیر، عضو هیئت مدیره بیمه دانا و سرپرست تیم بررسی روند خسارت در کارخانه طبیعت نیز در گفتگو خبرگزاری فارس در مورد اینکه اعلام میزان خسارت به میزان ۲۷۰۰ میلیارد تومان چقدر کار حرفه‌ای است، گفت: بعید می‌دانم عدد خسارت به این رقم برسد. مدیران شرکت به صورت مکتوب ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعلام خسارت کردند و کل بیمه‌نامه ۴۶۰۰ میلیارد تومان بوده که خوشبختانه قسمت مهم مورد بیمه شده سالم بوده و آتش نگرفته است. بنابراین قطعا میزان خسارت کمتر از این رقم است اما باید اجازه دهیم روند کارشناسی انجام شود و کارشناسان رقم واقعی خسارت را اعلام نمایند.

بر این اساس برآوردهای خسارت در طول یک ماه از ۵هزار میلیارد تومان به ۲۷۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که در مجموع ۲۳۰۰ میلیارد تومان از آن اظهارات اولیه کمتر است!

رقم مکتوب خسارت ۳۰۰ میلیارد تومان بالاتر از آخرین اعلام رسانه‌ای است

جدای از این طبق گفته فرامرز خجیر، عضو هیئت مدیره بیمه دانا «مدیران شرکت طبیعت به صورت مکتوب ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعلام خسارت کرده‌اند».

این در حالی است که مدیرعامل این شرکت در همین مصاحبه منتشر شده در خبرگزاری‌های فارس و ایسنا رقم خسارت را نه ۲۴۰۰ میلیارد بلکه ۲۷۰۰ میلیارد تومان اظهار می‌کند، یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر از رقم اعلام شده به صورت مکتوب!

اینکه علت تناقضات موجود در میزان خسارت رخ داده چه چیزی است و چرا مدیران طبیعت در مرحله اول ۲۳۰۰ میلیارد تومان بالاتر از رقم واقعی اعلام خسارت کردند و در وهله دوم ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر از رقم مکتوب اعلام شده را در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، مساله‌ای است که باید به طور مفصل مورد بررسی قرار گیرد.

خسارت به دور از جریان‌سازی‌ها بررسی شود

اما چیزی که مشخض است بررسی زوایای مختلف آتشسوزی رخ داده، علت قطعی آن و بررسی کارشناسی میزان خسارت واقعی این حادثه است. همه این مسائل باید به دور از جریان‌سازی‌های رسانه‌ای و انتشار اخبار در بخش بازار خبرگزاری‌ها(رپورتاژ خبری) اتفاق بیافتد.

طییعی است پرداخت هر خسارت یا پیش پرداختی از سوی بیمه گر باید به بعد از روشن شدن زوایای مختلف حادثه و شفاف شدن آن موکول شود. این مساله وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم علاوه بر منافع سهامداران شرکت بیمه دانا، بحث سهام عدالت نیز به عنوان بخشی از بیت‌المال در این شرکت دارای اهمیت است

گفتنی است پیش از این آیت الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، امام جمعه شهر اراک در خطبه‌های نماز جمعه هفتم آبان‌ماه گفته بود: کارخانه طبیعت سبز شهرستان ساوه هفته گذشته دچار آتش‌سوزی شد که حادثه تلخی بود و خسارت سنگین به بار آورد که باید علت این آتش‌سوزی هرچه سریع‌تر ارزیابی شود و دستگاه‌های امنیتی هم بررسی‌های لازم را داشته باشند.

دری نجف آبادی که سابقه صدارت وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور را هم در سابقه دارد، همچنین گفته بود: این آتش سوزی اگر خرابکاری داخلی، خارجی و یا سهل‌انگاری باشد قابل بخشش نیست، زیرا این صنعت علاوه بر سهمی که در درآمد سرانه داشته، نقش موثری در سفره مردم ایفا می‌کند.

 

کانال تلگرام فرکانس بیمه

کانال اینستاگرام فرکانس بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا