یادداشت جعفرصادق فرید در فرکانس بیمه؛ ناکارآمدی رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس الگوی سطح توانگری مالی

جعفرصادق فرید گفت: بیمه مرکزی در سال‌های اخیر بر روی موضوع رتبه بندی سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه متمرکز شده اما این مسئله تاثیری بر روی انتخاب یک شرکت بیمه‎گر برای بیمه‌گذاران ندارد.

جعفرصادق فرید
به گزارش فرکانس بیمه، جعفرصادق فرید، کارشناس ارشد مدیریت توسعه بازار و مشاور مدیرعامل هویتا در یادداشتیودر فرکانس بیمه نوشت:
یکی از مهمترین وظایف بیمه مرکزی بر اساس ماده یک قانون تاسیس بیمه مرکزی حمایت از بیمه‌گذاران، بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنهاست و از طرفی در همین ماده تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در کشور بر عهده همین نهاد است.
یکی از مهمترین مسائلی که در سال‌های اخیر با افزایش تعداد شرکت‌های بیمه و ارائه دهندگان خدمات بیمه‌ای، بیمه گذاران با آن مواجه هستند عدم توانایی تحلیل و اولویت بندی شرکت‌های بیمه جهت خرید بیمه نامه است.
البته با توجه به تکلیف قانون به نظر می‌رسد راهکار این مهم توسط نهاد بیمه مرکزی باید ارایه شود و این درحالی است که بیمه مرکزی در سال‌های اخیر تنها بر رتبه بندی سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه متمرکز شده است که بیشتر بعد نظارتی دارد و استفاده از این رتبه‌بندی برای بیمه‌گذاران جهت انتخاب بیمه‌گر عملاً غیر مفید است چراکه در این رتبه‌بندی که اخیرا نیز منتشر شده، یک شرکت بیمه در سطح ۴ و سه شرکت بیمه در سطح ۲و مابقی شرکتهای بیمه در سطح یک قرار دارند حال‌آنکه بیمه‌گذار انتظار دارد رتبه بندی شرکت‌ها به نحوی باشد که وی را به انتخاب نهایی یعنی یک بیمه‌گر و یا حداقل انتخاب یک گروه بیمه‌گران با تعداد سه یا چهار عضو برساند.
 به نظر می‌رسد با حرکت صنعت بیمه به سمت نوآوری‌های فناورانه، بیمه مرکزی می تواند علاوه بر محاسبه SMR(نسبت توانگری) که ریسک‌های مختلفی نیز در آن دخالت داده شده‌اند با اتکاء بر آیین نامه ۷۱ و شاید اصلاح و ارتقای آن بتواند، شاخص‌های ساده تر و کاربردی تر برای بیمه‌گذاران جهت انتخاب بیمه گر طراحی نماید و بر اساس آن بیمه‌گران را رتبه بندی نماید.
 به نظر می‌رسد یکی از این شاخص‌های پرکاربرد و ساده می‌تواند جمع‌آوری و انتشار تجارب مشتریان شرکت‌های بیمه باشد. موارد ذیل می‌تواند پیشنهاد قسمتی از این شاخص‌ باشد:
۱- نسبت رضایتمندی بیمه گذاران از فرایند صدور:
الف) سرعت، دقت، صحت
ب) کیفیت دسترسی زمانی و مکانی به محصولات بیمه‌ای
ج) ارائه اطلاعات بیمه‌نامه‌ها قبل از صدور
د) تکریم مشتری؛ کیفیت عوامل فیزیکی و محیطی تکریم مشتری و اتیکت‌های رفتاری پرسنل
و)…
 ۲- نسبت رضایتمندی ذینفعان از دریافت خسارت:
الف) سرعت، دقت، صحت
ب) دسترسی به مراکز پرداخت خسارت
ج) منصفانه بودن میزان خسارت پرداختی
د) تکریم مشتری شامل عوامل محیطی و فیزیکی و اتیکت‌های رفتاری پرسنل
ه) راهنمایی ذینفعان جهت برخورداری از سایر حقوق خود
۳- نسبت رضایتمندی مشتریان از سیستم رسیدگی به شکایات بیمه‌گر:
الف)کیفیت سیستم رسیدگی به شکایات
ب) نحوه دسترسی به
سیستم شکایات و انتقادات
ج)مدت زمان پاسخدهی به مخاطب
د) کیفیت رسیدگی به شکایت و اقناع مخاطب
و)…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا