بهروز جوزی، کارشناس صنعت بیمه: شفافیت در بیمه‌های زندگی بیشتر از صندوق‎های تامین اجتماعی است

یک کارشناس صنعت بیمه در خصوص شفافیت بیشتر بیمه‌های زندگی نسبت به صندوق‎های تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه داد.

کارشناس صنعت بیمه
جوزی
به گزارش فرکانس بیمه، بهروز جوزی، کارشناس صنعت بیمه در اظهاراتی در «اتاق صنعت بیمه» بیان کرد:
 به طور حتم جنبه‌های حمایتی سازمان تامین اجتماعی بیشتر از بیمه‌های زندگی صادر شده از سوی شرکت‌های بیمه به هر شکل و صورت است. با این حال مسئله این است که اگر سازمان تامین اجتماعی این حمایت‌ها را با منابع خود انجام دهد، قطعا این فرآیند ارزشمند است و باید این صندوق را در ردیف سرمایه ها و افتخارات ملی قلمداد کرد. اما اگر قرار است از محل بودجه دولت تامین شود، قطعا خسارتی است که به نسل های امروز و فردا وارد می‌شود.
 بیمه‌های زندگی هر مشکلی داشته باشند با همین سازوکار فعلی صنعت نیز شفافیت بیشتری دارند. در این پروسه حداقل می‌دانید هزینه‌هایی که پرداخت شده بابت چه موضوعی بوده و در سالهای آینده چه مبلغی حاصل می‌شود و همچنین نظارت‌های نهادی حداقلی نیز وجود دارد.
ولی آیا در صندوق‌ها نیز چنین است؟ آیا افراد از اندوخته و ارزش بازخریدی تامین اجتماعی خود اطلاع دارند؟ آیا اطلاع دارند که اگر بخواهند امروز بازخرید شوند، چه مبلغی دریافت می‌کنند و آیا می توانند مبلغ دریافتی را با هزینه ای که پرداخت کردند، مقایسه کنند؟
 اصولا یکی از دلایل سخت بودن فروش بیمه نامه زندگی نیز همین شفافیت است یعنی افراد در نگاه اول می توانند یک هزینه فایده نمایند‌. اما یک قانون شما را مجبور به پرداخت حق بیمه سازمان تامین اجتماعی می کند و در کمتر مرحله‌ای هم پاسخگو است.
 مثلا اینکه هیئت امنای صندوق‌ها با رای صاحبان آن مشخص نمی‌شود و تصمیمات مربوط به منابع صندوق ها به جای رای تمام صاحبان آن باید در دولت و مجلس باشد.
در مورد شیوه انتخاب هیات امنای صندوق‌ها نیز کدام تشکل کارگری سراسری در این کشور وجود دارد که نماینده آن با انتخاب اعضا باشد و در مورد صندوق تامین اجتماعی با این اهمیت انتخاب نمایندگان با کدام فراخوان رسمی بوده و فرآیند این انتخاب چقدر شفاف است؟ مگر دولت در حق بیمه پرداختی افراد و شرکتها چقدر سهم دارد که۵۰درصد هیات امنا را انتخاب می کند؟
به صورت کلی در مورد بیمه‌های زندگی اشکالاتی می‌توان مطرح کرد. به عنوان مثال اینکه در کدام یک از انواع بیمه نامه کارمزد نماینده، هزینه های بیمه های اداری و بیمه گری از بیمه گذار دریافت می‌شود که در این نوع بیمه نامه محاسبه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا